Poniżej chciałbym przypomnieć podstawowe etapy i zasady realizacji projektu.
|
Etapy realizacji projektu |
- Cel - Strategia
- Dojrzewanie i sprecyzowanie problemu
- Określenie celów, misji oraz wizji projektu
- Sprecyzowanie oczekiwanych rezultatów
- Wybór strategii realizacji
- Analiza ograniczeń i konfliktów
- Zadania - Czas - Zasoby
- Opracowanie sekwencji zadań
- Harmonogramowanie prac
- Określenie niezbędnych zasobów ludzkich, finansowych i materialnych w formie budżetu
- Przypisanie pracownikom zadań, zgodnych z ich silnymi stronami
- Realizacja
- Zakończenie
- Ocena efektywności realizacji
- Analiza wypracowanej wartości
|
Pojęcia związane z nadzorowaniem i wykonywaniem projektu |
- Efektywność
- Interwencja
- Jakość
- Komunikacja
- Kontrola
- Koordynacja
- Koszty - budżet
- Kreatywność
- Krytyczna refleksja
- Motywacja
- Myślenie systemowe
- Nauka przez działanie
- Oddawanie pracy grupie
- Odpowiedzialność
- Ograniczenia
- Raportowanie
- Rezultaty
- Reżyserowanie konfliktu
- Struktura zadań
- Uczenie się
- Ukryte kwestie
- Unikanie pracy
- Uwaga
- Uznawanie istnienia rozbieżności
- Wyzwanie adaptacyjne
- Zadawanie pytań
- Zmiana sposobu myślenia
- Zrozumienie ról
Kodeks Etyczny Kierownika Projektu
Wstęp:
Osoby zajmujące się Zarządzaniem Projektami, realizując cele tego zawodu, wpływają na jakość życia wszystkich ludzi w naszym społeczeństwie. Dlatego, istotne jest, by osoby reprezentujące zawód Project Managera wykonywały swą pracę w sposób etyczny, zapewniający zdobycie i utrzymanie zaufania członków zespołu, kolegów, pracowników, pracodawców, klientów i społeczeństwa.
Artykuł I: Osoby zajmujące się Zarządzaniem Projektami zobowiązane są postępować zgodnie z najwyższymi osobistymi i zawodowymi normami etycznymi oraz:
- brać na siebie odpowiedzialność za swe działania;
- podejmować się przedsięwzięć tylko wtedy, kiedy posiada się kwalifikacje wynikające z wykształcenia lub doświadczenia;
- podnosić swe umiejętności zawodowe zgodnie z aktualnym stanem wiedzy i mieć świadomość konieczności dokształcania się i ciągłego rozwoju osobistego;
- podnosić prestiż zawodu poprzez wykonywanie go w sposób godny i przykładny;
- przestrzegać kodeksu i zachęcać kolegów i współpracowników do postępowania zgodnego z nim;
- wspierać środowisko zawodowe poprzez swoje aktywne uczestnictwo oraz zachęcać do takiego uczestnictwa kolegów i współpracowników;
- przestrzegać prawa kraju, w którym wykonywana jest praca.
Artykuł II: Osoby zajmujące się Zarządzaniem Projektami zobowiązane są w swej pracy:
- sprawować kierownictwo projektu, mając na celu promowanie maksymalnej efektywności, przy jednoczesnym dążeniu do minimalizacji kosztów;
- stosować najnowocześniejsze narzędzia i techniki w zakresie Zarządzania Projektami, by zapewnić realizację celów zgodnych z założeniami planu Projektu a dotyczących jakości, kosztu i czasu wykonania;
- traktować sprawiedliwie wszystkich członków zespołu, kolegów i współpracowników wykonujących projekt bez względu na rasę, religię, płeć, preferencje osobiste i kulturowe, wiek lub narodowość;
- zapewniać członkom zespołu wykonującego projekt odpowiednie warunki pracy;
- poddawać pracę uczciwej ocenie, bezstronnie wysłuchiwać innych racji oraz w należny sposób uznawać wkład innych osób;
- wspierać członków zespołu, kolegów i współpracowników wykonujących projekt w ich rozwoju zawodowym.
Artykuł III: W relacjach z pracodawcami i klientami osoby zajmujące się Zarządzaniem Projektami zobowiązane są:
- działać jako lojalni przedstawiciele swych pracodawców i klientów w zakresie powierzonych im spraw zawodowych i handlowych;
- zachowywać poufność informacji na temat spraw handlowych lub procesów technicznych pracodawcy lub klienta w trakcie zatrudnienia, a także po ustaniu zatrudnienia, do czasu gdy informacje takie zostają udostępnione;
- informować swych pracodawców, klientów, organizacje zawodowe lub instytucje publiczne o jakichkolwiek okolicznościach, które mogłyby prowadzić do sprzeczności interesów;
- wystrzegać się działalności, która mogłaby być uznana lub stwarzać choćby tylko wrażenie korupcji, i otwarcie wyrażać swój sprzeciw wobec takich działań;
- rzetelnie i realistycznie przedstawiać jakość, koszt i czas projektu.
Artykuł IV: W wypełnianiu swych obowiązków wobec społeczeństwa osoby zajmujące się Zarządzaniem Projektami zobowiązane są:
- chronić bezpieczeństwo, zdrowie oraz dobro społeczeństwa i otwarcie wypowiadać się przeciwko naruszaniu tych wartości.
- dążyć do rozpowszechniania wiedzy na temat Zarządzania Projektami oraz by zawód Kierownika Projektu i uzyskiwane osiągnięcia były doceniane.
>
Stowarzyszenie Project Management Polska jest organizacją zrzeszającą profesjonalistów oraz instytucje chcące się doskonalić w dziedzinie zarządzania projektami, portfelami i programami projektów.
Jest częścią International Project Management Association(IPMA) jako organizacja narodowa.
Project Management dynamicznie rozwija się na całym świecie od wielu lat, również i szczególnie, w czasach kryzysów gospodarczych.
Zarządzanie projektami jest nauką i sztuką realizacji wartościowych przedsięwzięć wdrażających zmiany.