Martin Seligman jest profesorem psychologii w Departamencie Psychologii na Uniwersytecie w Pensylwanii. Był Prezydentem American Psychological Association (APA) - Division of Clinical Psychology. W 1996 roku został wybrany Prezydentem APA.
|
|
|
|
|
|
Generalnie psychologia koncentruje sie na badaniu słabych stron psychiki ludzkiej. W latach 50 -tych XX wieku rozpoczęto badania nad tym co w psychice człowieka jest pozytywne. Natomiast w latach 90 wyłoniła się nowa gałąź psychologii: psychologia pozytywna. Za ojca psychologii pozytywnej uważany jest Martin Seligman ur. 12 sierpnia 1942, autor książek:
Co możesz zmienić, a czego nie możesz. Poradnik skutecznego samodoskonalenia.
Książka ta jest pierwszym dokładnym i opierającym się na faktach przewodnikiem po obszarach psychiki człowieka, które możemy zmienić, i po tych, których zmienić nie można. Lektura książki ułatwia koncentrację na osiąganiu tego co jest rzeczywiście możliwe.
Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie.
Książka ta to pionierski poradnik pokazujący skuteczne sposoby, które mogą pomóc ci wydobyć się z pesymizmu, zmienić negatywne myślenie i udoskonalić swoje życie. Nie jest to zadanie trudne, o czym przekonuje nas książka. Nie jest to jednak zadanie łatwe, o czym przekonuje nas życie. Rzecz w tym, aby pokonać wewnętrzny opór, aby "chciało się chcieć". |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Psychologia pozytywna w pracy |
W psychologii pozytywnej liczą się silne strony człowieka, które nauka ta pomaga rozwijać. Silne strony rozwijamy w pracy. Warunkiem satysfakcji z wykonywanej pracy jest dopasowanie wymagań do możliwości pracownika. Tylko takie zbilansowanie daje satysfakcję z wykonywanych zadań.
Kolejnym źródłem satysfakcji z pracy jest całkowite poświęcenie się wykonywanemu zadaniu. Ma to miejsce w przypadku spełnienia dwóch warunków:
- zadanie angażuje silne strony pracownika,
- zadanie jest jasno, precyzyjnie określone.
Pracownicy powinni zatem koncentrować się na rozwoju swoich silnych stron oraz radzić sobie ze słabszymi stronami, wykorzystując możliwości związane z podziałem ról w grupach.
Dobry zespół pracowników tworzymy dając ludziom pracę, która:
- angażuje ich silne strony (talenty + wiedza + umiejętności),
- ma jasno określone wymagania i kryteria oceny.
W takim miejscu pracownicy odnajdują przyjemność, osiągając równocześnie bardzo dobre wyniki.