Sposób zarządzania menadżera zależy od jego osobistego spojrzenia na pracę ludzi, którymi zarządza.
Douglas McGregor (1906 - 1964) był profesorem zarządzania w MIT Sloan School of Management. W1960 w książce "Ludzki aspekt przedsiębiorstwa" przedstawił dwie teorie określające czynniki motywujące pracowników:
- Zgodnie z bardziej tradycyjną teorią X przeciętny człowiek ma awersję do pracy. Poszukuje bezpieczeństwa, odrzuca odpowiedzialność, jest mało ambitny. Zatem by go motywować trzeba od niego wymagać, karać go i kontrolować. Takie czynniki motywacyjne możemy nazwać zewnętrznymi. Według współczesnych badań takie podejście do pracy wykazuje ok. 15% pracowników.
- Zgodnie z teorią Y wysiłek fizyczny i umysłowy jest dla każdego z nas naturalny jak pożywienie, rozrywka czy odpoczynek. Zatem osoba zintegrowana z grupą czy organizacją da z siebie wszystko, niezależnie od stosowanych sankcji i kontroli. Osoby takie motywujemy do działania poprzez okazywanie zaufania, szkolenie i powierzanie odpowiedzialnych zadań. U tych osób motywacja do pracy płynie z ich wnętrza.
W dobie globalizacji większość firm zdaje sobie sprawę, że ich sukces zależy od umiejętności organizowania wiedzy pracowników, zatem działanie zgodnie z teorią Y staje się naturalne, nawet bez znajomości praw Mc Gregora.