Powrót | 1 strona Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy Kontakt Szukaj |
|
Daniel Goleman :: Inteligencja emocjonalna. |
| ||
Daniel Goleman (ur. 7 marca 1946) jest psychologiem, naukowym dziennikarzem, konsultantem korporacyjnym oraz autorem światowego bestseleru: Inteligencja emocjonalna.
Nasze emocje biorą się z uczuć:
Mózg
W mózgu człowieka są dwa obszary:
Obie części mózgu nieustannie komunikują się z sobą. Im głębiej analizujemy własne odczucia (emocje) i bardziej racjonalnie na nie reagujemy, tym intensywniej przebiega ten ruch. W procesie tym komórki mózgowe rozszerzają się i wytwarzają nowe połączenia, pomiędzy tym co emocjonalne i racjonalne. W taki sposób rozwijamy naszą inteligencję emocjonalną. Pomimo, że inteligencja emocjonalna nie zależy od naszej osobowości, pewne jej cechy mogą sprzyjać jej rozwojowi.
Emocje
| ||
Na nasze odczucia emocjonalne mają wpływ:
Kompetencja osobista
Samokontrola to umiejętność trzymania emocji na wodzy i kontrolowanie własnych zachowań. Nauce samokontroli sprzyja planowanie własnych działań w oparciu o doznania emocjonalne.
Rozwój naszej inteligencji emocjonalnej często przebiega w poczuciu dyskomfortu psychicznego. Taki dyskomfort powinniśmy zaakceptować, zrozumieć jego źródło oraz przezwyciężać. W tym celu nie wolno się bać popełnienia błędu. Trzeba opuścić naszą strefę bezpieczeństwa i pogodzić się z dyskomfortem. Praca nad inteligencją emocjonalną wymaga wzięcia odpowiedzialności za nasze reakcje w trudnych sytuacjach.
Wysoką świadomość cechuje umiejętność wczesnego rozpoznawania zbliżającego się uczucia, po zapowiadających go reakcjach fizycznych. Gdy sytuacja nas zaskoczy trzeba odczekać minutę, kilka dni, a nawet tygodni. Jeśli to kwestia kilku sekund to warto wziąć głęboki oddech.
Kompetencja społeczna.
Zarządzanie relacjami to zdolność zrozumienia emocji własnych i innych ludzi. Osoby dobrze radzące sobie z relacjami potrafię dostrzec korzyści z relacji z innymi ludźmi, nawet gdy tych osób nie lubią.
Słuchanie w skupieniu oraz obserwacja otoczenia rozmówcy, to najistotniejszy element w rozwijaniu świadomości społecznej. Nasze znajomości są wypadkową jakości i ilości czasu spędzonego z ludźmi. Podczas rozmowy trzeba znaleźć równowagę pomiędzy tym co się mówi, jak się mówi i uczuciami emanującymi z obu stron. Trzeba okazywać, że zależy nam na rozmówcy, podkreślać co w nim cenimy. Tam gdzie jest dobra komunikacja nie ma konfliktów. W przypadku problemu warto głośno wyjaśnić co się dzieje.
1 strona Powrót Góra strony Napisz do nas |