Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Pracownicy
« Psychologia

  Daniel Goleman :: Inteligencja emocjonalna.  

Daniel Goleman (ur. 7 marca 1946) jest psychologiem, naukowym dziennikarzem, konsultantem korporacyjnym oraz autorem światowego bestseleru: Inteligencja emocjonalna.

Nasze emocje biorą się z uczuć:

  1. szczęścia,
  2. smutku,
  3. złości,
  4. strachu,
  5. i wstydu.

Mózg

W mózgu człowieka są dwa obszary:

  1. System limbiczny, czyli obszar powstawania pierwotnych emocji, wywoływanych bodźcami zewnętrznymi.
  2. Obszar myślenia racjonalnego, który pomaga przekształcać emocjonalne impulsy w logiczne działania.

Obie części mózgu nieustannie komunikują się z sobą. Im głębiej analizujemy własne odczucia (emocje) i bardziej racjonalnie na nie reagujemy, tym intensywniej przebiega ten ruch. W procesie tym komórki mózgowe rozszerzają się i wytwarzają nowe połączenia, pomiędzy tym co emocjonalne i racjonalne. W taki sposób rozwijamy naszą inteligencję emocjonalną. Pomimo, że inteligencja emocjonalna nie zależy od naszej osobowości, pewne jej cechy mogą sprzyjać jej rozwojowi.

Emocje

Na nasze odczucia emocjonalne mają wpływ:

Kompetencja osobista

Samokontrola to umiejętność trzymania emocji na wodzy i kontrolowanie własnych zachowań. Nauce samokontroli sprzyja planowanie własnych działań w oparciu o doznania emocjonalne.

Rozwój naszej inteligencji emocjonalnej często przebiega w poczuciu dyskomfortu psychicznego. Taki dyskomfort powinniśmy zaakceptować, zrozumieć jego źródło oraz przezwyciężać. W tym celu nie wolno się bać popełnienia błędu. Trzeba opuścić naszą strefę bezpieczeństwa i pogodzić się z dyskomfortem. Praca nad inteligencją emocjonalną wymaga wzięcia odpowiedzialności za nasze reakcje w trudnych sytuacjach.

Wysoką świadomość cechuje umiejętność wczesnego rozpoznawania zbliżającego się uczucia, po zapowiadających go reakcjach fizycznych. Gdy sytuacja nas zaskoczy trzeba odczekać minutę, kilka dni, a nawet tygodni. Jeśli to kwestia kilku sekund to warto wziąć głęboki oddech.

Kompetencja społeczna.

Zarządzanie relacjami to zdolność zrozumienia emocji własnych i innych ludzi. Osoby dobrze radzące sobie z relacjami potrafię dostrzec korzyści z relacji z innymi ludźmi, nawet gdy tych osób nie lubią.

Słuchanie w skupieniu oraz obserwacja otoczenia rozmówcy, to najistotniejszy element w rozwijaniu świadomości społecznej. Nasze znajomości są wypadkową jakości i ilości czasu spędzonego z ludźmi. Podczas rozmowy trzeba znaleźć równowagę pomiędzy tym co się mówi, jak się mówi i uczuciami emanującymi z obu stron. Trzeba okazywać, że zależy nam na rozmówcy, podkreślać co w nim cenimy. Tam gdzie jest dobra komunikacja nie ma konfliktów. W przypadku problemu warto głośno wyjaśnić co się dzieje.



Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas