|
Zarządzanie przez cele |
W 1954 roku Peter Drucker wprowadził pojęcie zarządzania przez cele - Management by Objectives (MBO). Każdy pojedynczy projekt jest zazwyczaj fragmentem szerszego planu i powinien wynikać ze strategii przedsiębiorstwa. Projekt powinien:
- tworzyć wartość,
- być zgodny z oczekiwaniami interesariuszy,
- być zaakceptowany przez mocodawców.
Dobry projekt cechuje pojęcie SMART
- Specific - szczegółowy, zawierający konkretny przekaz.
- Measurable - mierzalny, czyli jego realizacja powinna być wyrażona w liczbach. Tylko precyzyjne określenie celu umożliwia jego realizację i weryfikację wyników.
- Achievable - osiągalny.
- Realistic - możliwy do zrealizowania.
- Time-related - określony czasowo. Wyznaczenie czasu realizacji projektu mobilizuje wykonawców.
|
Współczesna firma |
W swojej książce Zarządzanie w XXI wieku Peter F. Drucker napisał, że jednym z głównych zadań nowoczesnej organizacji jest wykorzystanie specyficznej wiedzy i umiejętności każdego pracownika, w celu osiągnięcia wzrostu wydajności pracy. Ważna jest zatem identyfikacja talentów i umiejętności pracowników oraz przydzielenie im ról, umożliwiających rozwój osobowości. Chodzi o to by przemienić pracowitą i kompetentną, ale niczym nie wyróżniającą się osobę, w efektywnego i wartościowego dla firmy pracownika. By cel ten osiągnąć pracownik musi zarządzać sam sobą. Pytania:
- czy powierzone zadanie odpowiada moim umiejętnościom, moim mocnym stronom?
- czy rzeczywiście jest to zadanie, które chciałbym wykonywać?
- czy wykonanie tego zadania sprawi mi satysfakcję, jest dla mnie motywujące i wartościowe?
ułatwiają pracownikowi podjęcie decyzji, czy dane stanowisko jest dla niego odpowiednie.