W tekście Zadania przywódcy przedstawiłem dwa sposoby mobilizacji zaangażowania i kreatywności pracowników.
- Dotarcie do pasji pracownika. O tym piszę szerzej omawiając talenty.
- Budowanie dobrych relacji w zespole.
Dobre relacje w zespole
Podstawą dobrych relacji jest wzajemny szacunek ludzi. Uważne wysłuchanie rozmówcy, bez przerywania i zaprzeczania, wyraża szacunek do partnera. Po wysłuchaniu należy pomyśleć, co oznacza to co usłyszałem. Taką postawą oznajmiamy partnerowi, że jest dla nas ważny. Można wprowadzić dodatkową zasadę, że nikt nie może wypowiedzieć się dwa razy dopóki pozostali nie zabrali głosu.
Istotne jest również okazywanie wdzięczności, wyrażanej słowem dziękuję.
Każda osoba powinna czuć się odpowiedzialna za siebie i zespół. Odpowiedzialność za zespół to dawanie od siebie tego co najlepsze. Rolą przywódcy jest w tym pomagać.
Innymi cennymi wartościami w grupie są: uczciwość, grzeczność i cierpliwość. Wartości te umożliwiają skuteczne współdziałanie i tworzą atmosferę wzajemnego zaufania. Zaufanie działa jak smar, zwiększając wydajność zespołu. Uważam, że wzajemne zaufanie jest kluczową wartością prowadzącą do sukcesu firmy w dobie cyberprzestrzeni.
Dobry zespół to koło, a nie piramida. Koło symbolizuje jedność, w której każda część jest tak samo ważna. Koło wyraża szacunek, piramida strach.
Zespół najlepiej budować zaczynając od jednej osoby. Następnie dobieramy drugą i kolejne.
Krzysztof Drupka