Powrót | 1 strona Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy Kontakt Szukaj |
|
« | Rynki |
Polsko-hiszpańskie obroty handlowe w latach 1996-2001 przedstawiają się następująco (w mln USD):
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | |
Eksport | 249,7 | 287,0 | 390,45 | 416,30 | 505,17 | 581,42 |
Import | 757,0 | 1.043,0 | 1.199,91 | 1.136,20 | 1.194,50 | 1.283,48 |
Saldo | -507,3 | -756,0 | -809,46 | -719,90 | -689,33 | -702,06 |
Hiszpania jest 8 partnerem handlowym Polski wśród krajów UE.. Wymiana handlowa na koniec 2001 r. zamknęła się kwotą 1.864,9 mld USD. Udział Hiszpanii w obrotach polskiego h.z. wynosi zaledwie 2,2% (1,6% w eksporcie i 2,6% w imporcie). Poważnym problemem jest utrzymujący się od lat deficyt wymiany handlowej przekraczający wartość naszego eksportu.W eksporcie do Hiszpanii w 2001 r. pogłębiła się koncentracja na wysoko przetworzonych wyrobach przemysłowych, których udział osiągnął 51% naszych sprzedaży. Główne pozycje w eksporcie to: silniki spalinowe, odbiorniki telewizyjne, lampy elektronowe, przewody elektryczne, turbiny, transformatory, elektrody węglowe itp.
W imporcie z Hiszpanii maszyny, urządzenia i sprzęt elektrotechniczny stanowią 22%, sprzęt transportowy 18% oraz produkty pochodzenia roślinnego 16%. Głównymi towarami w imporcie są: lampy elektronowe, sprzęt chłodniczy i pralniczy, odbiorniki telewizyjne, aparaty telefoniczne, armatura itp.
Deficyt handlowy występuje we wszystkich grupach towarowych (z wyjątkiem maszyn i urządzeń), osiągając największe wartości w branży środków transportu, produktach pochodzenia roślinnego oraz wyrobach chemicznych.
Inwestorzy hiszpańscy plasują się na 22 miejscu wśród państw inwestorów zagranicznych w Polsce. Na liście inwestorów zagranicznych w Polsce, wg danych PAIZ obejmujących inwestycje powyżej 1 mln USD, figuruje 9 firm hiszpańskich, w tym ACCIONA, Roca, Campofrio, Fagor i Nutrexpa. Na koniec grudnia 2001 roku zaangażowanie kapitału hiszpańskiego w Polsce wyniosło 380 mln USD.
Polsko-hiszpańskie stosunki polityczne i gospodarcze wykazują znaczną aktywność.
Aktywność Hiszpanii w działaniach promocyjnych w Polsce wynika z realizacji szeroko zakrojonego "Planu Rozszerzenia 2000", którego celem jest intensyfikacja hiszpańskiego eksportu do krajów Europy Środkowej i Wschodniej, w tym głównie do Polski.
Chcąc zrównoważyć agresywne hiszpańskie działania promocyjne i poprawić niekorzystne relacje w polsko-hiszpańskiej wymianie handlowej, strona polska organizuje począwszy od II. półrocza 2001 r. bogaty w imprezy promocyjne Rok Polski w Hiszpanii, którego celem jest zaprezentowanie Hiszpanom Polski i jej gospodarki oraz ułatwienie polskim podmiotom gospodarczym penetracji rynku hiszpańskiego. Nasilenie przedsięwzięć w ramach Roku Polskiego ma miejsce w I. półroczu 2002 r., tzn. podczas hiszpańskiego przewodnictwa w Radzie Europejskiej.
Źródło: dane Ministerstwa Gospodarki, CIHZ.
1 strona Powrót Góra strony Napisz do nas |