Polska - Kanada
w 1999 roku
 |
 |
|
Wymiana gospodarcza pomiędzy Polską i Kanadą rozwija się ze stałą dynamiką wzrostową od kilku lat. Obecność obu krajów w międzynarodowych organizacjach gospodarczych (WTO, OECD) zminimalizowała bariery formalne i sprzyja rozwojowi wymiany handlowej i inwestycyjnej.
Gospodarki Polski i Kanady są komplementarne, a obecność licznej Polonii pomaga w nawiązywaniu kontaktów handlowych. Ontario, gdzie mieszka najwięcej Kanadyjczyków polskiego pochodzenia, jest głównym partnerem handlowym Polski wśród prowincji Kanady.
Szczególną rolę w polsko-kanadyjskich stosunkach gospodarczych odgrywa prowincja Quebec, związana z Polską "Porozumieniem o współpracy ekonomicznej, naukowej, technologicznej, oświaty i kultury". W Ministerstwie Przemysłu i Handlu, Quebec pracuje specjalna "polska" sekcja, której zadaniem jest organizowanie i wspieranie kontaktów firm z Quebec i z Polski. Sprzyja to rozwojowi dwustronnych kontaktów.
W 1998 roku obroty handlowe pomiędzy Polską i Kanadą osiągnęły poziom CAD 354,7 mln. Tym samym Polska umocniła swoją pozycję jako drugiego po Rosji partnera handlowego Kanady w rejonie Europy Środkowowschodniej.
W 1999 roku odnotowano wartość obrotów CAD 329,7 mln.
Eksport z Polski, według danych Statistics Canada wzrósł o 8,2% i wyniósł CAD 184,8 mln. Najważniejsze grupy towarów w eksporcie z Polski do Kanady to:
- części do produkcji silników i podzespołów lotniczych
- profile miedziane, blachy stalowe
- meble
- podwozia do maszyn budowlanych
- elektrody węglowe, obrabiarki
- słodycze, alkohole
- wyroby ze szkła.
Dominujący w eksporcie pozostaje przemysł lotniczy, energetyczny, maszynowy, meblowy, budowlany i rolno-spożywczy.
Import do Polski z Kanady w 1999 roku wyniósł CAD 144,9 mln. Najważniejsze grupy towarowe w imporcie z Kanady to:
- pszenica,
- materiały budowlane,
- maszyny, silniki lotnicze,
- farmaceutyki,
- mięso mrożone, podroby,
- artykuły z tworzyw sztucznych,
- aparatura elektryczna.
Istnieją poważne możliwości zwiększenia polskiego eksportu do Kanady w sektorach: chemicznym, stalowym, maszynowym, spożywczym, zaopatrzenia produkcji rolnej (maszyny i narzędzia, nawozy sztuczne) i towarów powszechnego użytku. Do wykorzystania pozostaje także potencjał tzw. rynku etnicznego w Kanadzie dla wyrobów konsumpcyjnych, (m.in. szkło, kryształy, nakrycia stołowe, wyroby jubilerskie, artykuły dekoracyjne) oraz artykułów spożywczych (m.in. alkohole, słodycze).
Źródło: dane Ministerstwa Gospodarki.