Wartość obrotów handlowych w latach 1994 - 2001 - w mln. USD:
|
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
proc. udziału w obr. z AŁ |
Obroty |
258 |
277 |
430 |
381 |
378,4 |
319,5 |
370,1 |
379,8 |
35,2 |
Eksport |
130 |
122 |
100 |
73 |
105,2 |
75,5 |
75,1 |
88,7 |
20,2 |
Import |
128 |
155 |
330 |
308 |
273,2 |
244,0 |
295,0 |
291,1 |
42,5 |
Saldo |
+2 |
-33 |
-230 |
-235 |
-168,0 |
-168,5 |
-219,9 |
-202,4 |
63,4 |
Od szeregu lat o wielkości obrotów handlowych z Brazylią decydowały dostawy węgla i siarki z Polski oraz zakupy rudy żelaza i pasz w Brazylii. Ta tradycyjna struktura towarowa uległa w ostatnich latach dużym zmianom. Od czterech lat wymianę handlową z Brazylią cechuje wysoki deficyt dla strony polskiej. Siarka ma obecnie mniejszy udział w naszym eksporcie do Brazylii, co wynika z większej podaży tego surowca na światowych rynkach w wyniku odzyskiwania jej z ropy naftowej i spadku konkurencyjności polskiego produktu. Podobna sytuacja występuje w przypadku węgla i koksu, choć pozycja ta wciąż stanowi znaczną wartość w naszym eksporcie (5 mln dol.) i nadal jest jedną z głównych pozycji naszego eksportu na rynek brazylijski. W 1998 r. eksport węgla stanowił 20 proc. całości eksportu na rynek, w 1999 r. prawie 50 proc. a w roku 2000 tylko 6,6 proc.
Struktura eksportu ważniejszych towarów w 2001 r. przedstawiała się następująco: szyny kolejowe 40 530 tys. USD, nawozy mineralne - 14 436 tys. USD, dętki - 5 237 tys. USD, części i akcesoria samochodowe - 4 081 tys. USD, węgiel - 2 400 tys. USD, związki chemiczne - 1 668 tys. USD, kazeina - 1 617 tys. USD, łożyska toczne - 1 097 tys. USD, urządzenia elektryczne - 1 081 tys. USD, konstrukcje stalowe - 1 042 tys. USD, wyroby stalowe - 1 006 tys. USD.
Struktura ważniejszych towarów w imporcie z Brazylii w 2001 r. przedstawiała się następująco: samoloty - 56 855 tys. USD, ruda żelaza - 47 221 tys. USD, tytoń - 32 283 tys. USD, soki owocowe - 26 057 tys. USD, kukurydza - 17 862 tys. USD, makuchy (pasze) - 16 832 tys. USD, aluminium - 7 325 tys. USD, maszyny żniwne - 6 892 tys. USD, lampy elektronowe - 6 578 tys. USD, części i akcesoria samochodowe - 5 588 tys. USD, ekstrakty i esencje - 5 138 tys. USD. W 1997 r. w imporcie z Brazylii pojawiła się, z tendencją malejącą, nowa pozycja o znacznej wartości tj. części i komponenty Fiata Palio montowanego równocześnie w Polsce i Brazylii. Kolejną nową pozycją o dużej wartości są samoloty pasażerskie Embraer. Łączna wartość kontraktu zawartego przez PLL LOT na dostawę 13 samolotów (w latach 1999 - 2002) wyniosła ca 200 mln USD.
Źródło: dane Ministerstwa Gospodarki.