Złożoność i zmienność cechują współczesne rynki. Niestety, ludzki mózg ewoluował w otoczeniu 300 przedmiotów. Dziś w Londynie mamy 10 miliardów produktów. Złożoność wymusza konkurowanie w wyrafinowany sposób. Na pomoc przedsiębiorcom wychodzi strategia rozwoju firmy, która ułatwia zrozumienie złożonych systemów.
W myśleniu strategicznym nauka wyodrębniła pięć obszarów:
Kierunki rozwoju firmy
Kierunki rozwoju wytyczamy poprzez opracowanie scenariuszy rozwoju firmy. Punktem wyjścia planowania jest stworzenie obrazu dnia dzisiejszego. Następnie określamy cele długoterminowe i roczne poprzez wprowadzenie tych obrazów w ruch.
Pozycja konkurencyjna firmy
Pozycje firm, w segmencie strategicznym, określają kluczowych czynników sukcesu.
Wartości oferowane
W obecnych czasach bardziej od produktu liczy się doświadczenie klienta w relacji z dostawcą. Należy zatem trafnie określić zakres wartości oferowanych przez firmę. Jest to wspólna praca stratega z handlowcem.
Koncentracja energii w firmie
Poczucie realizowanych celów i wartości umacniamy składając firmową obietnicę, nazywaną misją firmy.
System wczesnego ostrzegania
W okresie turbulencji na rynku trwałość naszych działań zapewnia system wczesnego ostrzegania. Jest to patrzenie szerokokątnym obiektywem na dużą ilość rzetelnych faktów, nadchodzących z różnych stron. Celem jest zauważenie gdy sytuacja rynkowa wyprzedza strategię.
Krzysztof Drupka