W budowaniu relacji z partnerem w eksporcie możemy wyróżnić cztery fazy:
- Znalezienie partnera
- Sprzedaż
- Negocjacje
- Współpraca międzykulturowa
Znalezienie partnera jest ważne. Ale bez starannego przejścia przez pozostałe etapy, nie zdobędziemy jego lojalności.
Sztuka komunikacji
Współpraca międzykulturowa spaja proces sprzedaży. Elementem tej współpracy jest dobra komunikacja. W moim przekonaniu, wszystko na temat dobrych relacji pomiędzy ludźmi napisał Dale Carnegie w książce "Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi". Jeżeli czujesz, że ta książka do końca Ci nie pomaga i planujesz sięgnąć po inną, to przeczytaj ją jeszcze raz, i jeszcze raz oraz zrób notatki. Zresztą, Twoje odczucia odnośnie niepełnej mocy tej lektury są słuszne. Książka ta bowiem nie uwzględnia Twojego charakteru. Pozostałe książki, z zakresu komunikacji, też nie biorą go pod rozwagę.
Autentyczność
Dobrym sposobem na uzupełnienie wskazówek Dale Carnegie jest sięgnięcie do własnej autentyczności. Ludzie z natury są dobrzy. Natura w ogóle jest dobra. Czy widziałeś czytelniku złe drzewa albo chmury. Niech Cię nie zmyli ich posępność i poważny wygląd.
Zatem będąc autentycznym, zazwyczaj pokazujesz swoją dobrą stronę, a to buduje przyjazne relacje.
Jeżeli trudy życia spowodowały, że bywasz często zły, to nie warto zakładać maskę dobroci. Zdecydowanie doradzam sięgnąć do swojego wnętrza i odkryć w nim złoża słonecznej energii.
Sprzedaż i negocjacje
Sprzedaż i negocjacje są esencją handlu. Sprzedaż polega na zaoferowaniu klientowi wartości, których potrzebuje. Natomiast, głównym celem negocjacji jest ciągła kontrola bezpieczeństwa prowadzonych rozmów.
Krzysztof Drupka