Polski eksport w 2010 roku w 80% skierowany był na rynek Unii Europejskiej. W zasadzie, zgodnie z definicją unijną, nie jest to eksport tylko sprzedaż wewnątrzwspólnotowa. 7% przypadał na wschodnich sąsiadów, 2% na Daleki Wschód i 11% do pozostałych krajów. Polacy w minimalnym stopniu rozwijają swoje firmy na rynkach azjatyckich. A mówimy o okresie gdzie wzrost gospodarczy w wielu azjatyckich krajach przekraczał 10%. W tym czasie import z krajów Dalekiego Wschodu czterokrotnie przewyższał eksport i wynosił 8%. To jest rzeczywistość.
Marzenia przedsiębiorców
Pomówmy przez chwilę o marzeniach przedsiębiorców. 60% eksporterów chciałoby wejść na rynek rosyjski. 45% na niemiecki, 40% do USA i 38% do Francji. O Afryce myśli 16% eksporterów, a o krajach azjatyckich 10%. Do Indii i Chin chce eksportować po 6% firm.
Krzysztof Drupka