Lepsze zarządzanie
Małe i średnie firmy oraz eksporterzy będą borykać się z problemem braku kompetentnych pracowników. Firmy zagraniczne stać na oferowanie wyższych wynagrodzeń. Dużo wyspecjalizowanych pracowników będzie wyjeżdżało do krajów gdzie zarobki są 3-6 razy wyższe. Problem może zaogniać pogarszająca się demografia.
Poprawę tej sytuacji widzę w lepszym zarządzaniu firmami. Ważna jest również większa swoboda gospodarcza oraz sposób nauki, dopasowany do wymogów XXI wieku.
Strategia adaptacyjna
Sądzę, że przyczyną braku polskich firm na globalnym rynku jest powszechny brak myślenia strategicznego. Dopiero na bazie pogłębionych przemyśleń strategicznych firmy mogą tworzyć własne strategie adaptacyjne, potrzebne w XXI wieku.
Wiedza adaptacyjna
Współczesne firmy powinny gromadzić maksymalne zasoby wiedzy w swoich komputerach i poszukiwać artystów kreatywności. Nowo przyjęci pracownicy, po przeszkoleniu, powinni zwiększać zakres zgromadzonych w firmie informacji i płynnie dostosowywać nową wiedzę do potrzeb zmieniających się warunków otoczenia.
Kultura wartości
W firmach należy odejść od rywalizacji, a koncentrować się na:
- budowaniu kultury wartości i
- dobrej zabawie.
Zabawa jest wstępem do przyjaźni, która jest najważniejsza w twórczej współpracy.
Kreatywne przemyślenia
Do działań adaptacyjnych najlepiej pasują free lanser workers, z talentem do nauki i kreatywnego myślenia. Na przestrzeni kilku lat powstanie wiele nowych zawodów, wymagających rozwiązywania nieznanych problemów. Zafiksowanie na status quo uniemożliwia zauważenie tego zjawiska.
Generalnie w badaniach naukowych zajmujemy ok. 15 pozycję na świecie. Jeżeli chodzi o „Citations per document” naukowy, czyli jakość przemyśleń, to spadamy w okolice 100 pozycji. Potrzebujemy głębszych i bardziej kreatywnych przemyśleń w firmach i w nauce.
Talenty nie CV
W trakcie zatrudniania pracowników należy spoglądać nie w CV, które prezentuje wiedzę oraz doświadczenie, tylko skrupulatnie wyszukiwać potrzebne talenty. Stawianie na talenty daje dostęp do niewyczerpanych źródeł motywacji i kreatywności pracowników. Wiedza jest paliwem kreatywności.
Krzysztof Drupka