Wyróżniam trzy formy komunikacji, które przeplatają się ze sobą:
Rozmowa
Dla mnie rozmowa ma być przyjemnością. Przyjemna rozmowa buduje bezpieczeństwo oraz zaufanie. Lubię słuchać ciekawych historii. Słuchając zadaję pytania, starając się odkrywać pasje rozmówcy. Często mnie zaskakują. Mam przyjaciela, który pragnął polecieć w kosmos. Dla mnie marzenie trudne do pojęcia.
W rozmowie handlowej odkrywam istotne problemy rozmówcy i zastanawiam się jak mógłbym mu pomóc.
Oferta współpracy
Z kolei, składając ofertę współpracy sam opowiadam o własnych pasjach i o tym jak mogę pomóc rozmówcy. Przeplatam pasje z korzyściami rozmówcy. Cenę podaje w na końcu rozmowy.
Negocjacje
Sukces negocjacji zależy od ich przygotowania oraz kreatywności partnerów. Wierzę, że najlepszym fundamentem twórczych negocjacji jest solidnie przemyślana strategia działania. Strategia starannie opisuje otoczenie oraz silne i słabe punkty partnerów. Ważne są zewnętrzne zagrożenia oraz słabe punkty przeciwnika. W tych miejscach poszukuję korzystnych rozwiązań. Dobre przygotowanie strategii jest ważne, ponieważ współczesne rynki są bardzo złożone i bez strukturalnego myślenia trudno je zrozumieć.
Bazując na zdobytej wiedzy, kreatywne myślenie ułatwia znalezienie najlepszych rozwiązań, które będą do zaakceptowania przez obu partnerów.
Negocjacje powinna kończyć przyjemna rozmowa, budująca pomost do przyszłego spotkania.
Krzysztof Drupka