Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Rynki
« Lista targów
« Unia Europejska
« Afryka
« Ameryka Pn
« Ameryka Pd
« Australia
« Azja
« Europa

  Rynki zagraniczne.  

Powrót

:: Kanada06-02-12
     Polskie przedsiębiorstwa wobec rynku kanadyjskiego.

Kanada

Konkluzja i zalecenia z wyników badań.

Kanada jest krajem, którego wizerunek w srodowiskach biznesu jest bardzo pozytywny. Ocena ta jednak nie przeklada sie w sposób istotny na decyzje strategiczne firm. Priorytetem pozostaje eksport na inne rynki (w tym glównie USA) pomimo, ze przedsiebiorcy uwazaja, ze ich eksport do Kanady bylby oplacalny oraz ze sa gotowi do podjecia takiego wyzwania (produkt spelniajacy kanadyjskie standardy i wymagania, wystarczajacy poziom przygotowania firmy oraz istniejace mozliwosci finansowania eksportu).

Ankieta wykazala, ze polscy eksporterzy na rynku kanadyjskim staja przed problemami zwiazanymi z wizerunkiem polskiego produktu za granica, oraz marketingiem i komercjalizacja (koszty). Wedlug firm dostep do rynku kanadyjskiego jest porównywalny z innymi rynkami krajów rozwinietych; w zasadzie nie identyfikuje sie problemów taryfowych, innych ograniczen importowych oraz przyjazdowych (wizowych). Ankieta zostala zrealizowana jeszcze przed ogloszeniem faktu zniesienia stosowania w Kanadzie preferencyjnej taryfy celnej (GPT) wobec importu z Polski, zwiazanych z wejsciem Polski do Unii Europejskiej. Pogorszy to konkurencyjnosc szerokiej gamy polskich produktów na rynku kanadyjskim i w perspektywie krótkookresowej zmniejszy wartosc eksportu do Kanady.

Ankieta nie potwierdza istotnego wplywu srodowisk rodzinno-towarzyskich (Polonia) na podejmowanie decyzji o dzialaniach biznesowych. Obecnosc rynku etnicznego w Kanadzie jest uwarunkowaniem sprzyjajacym ale nie kluczowym dla procesu eksportowego. Nie pomniejsza to oczywiscie roli Polonii kanadyjskiej dla rozwoju dwustronnej wymiany gospodarczej ale obala stereotyp o "zasciankowosci" polskiego eksportu do Kanady.

Glównymi kierunkami aktualnego i planowanego polskiego eksportu do Kanady sa prowincje Ontario i Quebec. Firmy w wiekszosci nie dostrzegaja potencjalu innych rejonów Kanady oraz regionalizacji ekonomii gospodarki kanadyjskiej – jest to niewatpliwie pole do dalszych dzialan informacyjnych oraz dla projektów promocyjnych glównie w prowincjach Zachodniej Kanady, ale tez na dotychczasowych kierunkach tj. w Ontario i Quebec.

Eksporterzy potrzebuja wiecej informacji o potencjale, który oferuje rynek kanadyjski. Nalezy tu zwrócic uwage na fakt, ze taka informacja rynkowa istnieje i jest latwo dostepna w Wydziale Ekonomiczno-Handlowym Ambasady RP w Kanadzie a takze w innych agendach Ministerstwa Gospodarki, w formie ogólnej lub zindywidualizowanej na zapytania poszczególnych firm. Jej pozyskanie i ewaluacja wymaga – co jest naturalne – aktywnosci ze strony firmy. Posrednim ale waznym celem ankiety bylo poinformowanie srodowisk biznesowych w Polsce o "istnieniu" rynku kanadyjskiego (promocja rynku eksportowego) i w efekcie pozyskanie nowych firm zainteresowanych wejsciem na ten rynek.

Wobec faktu wyselekcjonowania wiekszosci adresatów ankiety 20-procentowy wskaznik odpowiedzi mozna potraktowac jako miare niewielkiego zainteresowania przedsiebiorców rynkiem kanadyjskim. Mala gotowosc przedsiebiorców do artykulowania swoich planów, pytan i oczekiwan pozostaje w sprzecznosci z opinia o braku informacji. Dodatkowo nalezy zwrócic uwage na fakt, iz tylko kilka firm wykorzystalo okazje wypelnienia i wyslania ankiety do nawiazania kontaktu roboczego z WEH Kanada (chocby przez dolaczenie wlasnej oferty handlowej).

Niewatpliwie potrzebne sa nowe projekty aktywizujace i wspierajace polskie firmy na rynku pólnocno-amerykanskim, oferujace pomoc informacyjna, marketingowa i finansowa przy wdrozeniach eksportowych. Trudno jest jednak takie projekty formulowac i realizowac bez wspólpracy srodowisk bizesowych.

Praktyka dzialania WEH Kanada potwierdza wynikajacy z ankiety fakt, ze firmy polskie sa coraz lepiej przygotowane do eksportu, a bariery techniczno-organizacyjne takie jak: nieznajomosc praktyk handlowych lub jezyka, coraz rzadziej stanowia problem w planach biznesowych. Rynki USA i Kanady sa widziane jako uzupelniajace – eksport na rynek kanadyjski jest z reguly rozszerzeniem istniejacego juz eksportu na rynek USA. Kanada nie stanowi w ocenie wielu przedsiebiorców strategicznego samodzielnego kierunku eksportowego - polskie produkty wchodza czesto na ten rynek przez amerykanskie sieci handlowe, i jest to w ocenie WEH Kanada zjawisko, które sie rozwija. W wyniku obserwowanego (szczególnie w latach 2000-2002) duzego nasilenia procesów M & A (mergings and aquisitions) coraz wiecej kanadyjskich sieci handlowych prowadzi wspólna z partnerem amerykanskim polityke dystrybucyjna, co obejmuje szereg polskich wyrobów konsumpcyjnych (np. wódki, szklo i krysztaly, meble, ozdoby choinkowe) i przemyslowych (w tym: maszyny).

Przedsiebiorcy (takze dotychczas nie eksportujacy na rynek kanadyjski) w wiekszosci deklaruja chec rozwijania kontaktów handlowych z Kanada oraz w efekcie przewiduja wzrost swojego eksportu. Próba ilosciowa uzyskanych zwrotnie ankiet jest zbyt mala by ocenic to zjawisko w kategoriach sektorowych lub powiazanych w wielkoscia i struktura wlascicielska firm. Warto rozwazyc w perpektywie 2-3 lat przeprowadzenie kolejnego, podobnego badania, które zweryfikuje realizacje planów firm.



Badania :: WEH Montreal

Powrót

Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas